16 March 2012

Cucuk Sikit Jari Manis

Alhamdulillah. Hari ni selesai lagi satu misi untuk ke gerbang baru. Awal pagi, rancang dengan Sis Hala untuk ke Klinik Kerajaan. Sampai sana, terus daftar Sis Hala untuk jumpa doktor. Dia terangkan kat doktor, "I got alergic..bla..bla..bla.." Seperti biasa, aku akan jadi tukang penterjemah. Doktor terangkan kat aku, aku terangkan balik pada Sis Hala. Lepas ambil ubat, aku bagitahu lagi sekali pada Sis Hala, "We have to come here again at 2.45PM. To take the HIV test." Dia angguk kepala tanda setuju.

Jam 2.30PM, aku dah siap-siap dengan Sis Hala nak ke Klinik. Sampai kat sana, mujur tak ramai orang hari ni. Urusan kami dipermudahkan Alhamdulillah. Masa masuk bilik untuk ambil sampel darah, nurse tu tegur aku. "Awak siapa?." Aku tengok muka Hala, Hala tengok muka aku. "Oh. Saya adik ipar dia. Dia kakak ipar saya." Nurse tu macam terkezut sikit kot. Lepastu, dia cuba melawak dengan Hala. "You don't wear like her?" Maksud dia, purdah atau pun Niqab. Hala kata tak pakai lagi, mungkin akan datang. Dan Nurse tu kata lagi, "Oh. Takpe lah kalau awak tak pakai, baru saya boleh nampak muka awak." Aku rasa macam tak best pulak tiba-tiba. Nurse tu nak perli aku ke? Nak kata aku tak nampak muka? Oh. Dia tak faham tujuan aku pakai niqab ni untuk apa. Jadi aku cuba buang jauh-jauh rasa tak best tu. Kemudian dia tanya, "Awak nak kahwin bila? Kali ke berapa?" Soalan tu memang dia wajib tanya untuk isi dalam buku log dia. Aku jawab sejujurnya, "Iya saya nak kahwin, insyaAllah dalam bulan 6. Kali ke dua." Nurse tu seakan-akan terkejut lagi sekali. Dia tak sangka aku janda kot? Lantak lah. Malas aku nak pikir. Lepastu, dia mula ambil sampel darah kami. Kena cucuk sikit je kat jari manis. Ouch! Alhamdulillah dah dapat result. Dua-dua negatif. Selesai satu perkara.

Tapi sakit kena cucuk yang sikit tadi tu masih terasa lagi sampai sekarang. Ouch!

1 comment:

  1. assalamualaikum adik yg manis.
    lama x nampak nawwal di FB. rindu rasanya. ke mana menghilang? oh ya, ada berita baik ye. alhamdulillah. moga bahagia milik nawwal buat selama-lamanya. amin.

    ReplyDelete